OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V době nástupu ARCTIC MONKEYS na světovou scénu nebylo ostrovní kapely, o které by se více diskutovalo jako o „té do budoucna nejnadějnější“. Tamnější kritika nešetřila přirovnáními k ranému období THE WHO a sheffieldští Opičáci měli před sebou nelehký úkol: zažehnout plamen jejich vlastní, neobyčejné generace. První album z roku 2005 se stalo jasně nejprodávanějším debutem v historii britského nahrávacího průmyslu. Divoký pouliční rock´n´roll, do něhož byla narvána všechna ta mladická nerozvážnost, frustrace, ale i určitá „neighbourhood poetika“ (noční tahy, vztahy, škola, rodina a životní perspektiva dospívajících), to všechno působilo velmi svěže, přirozeně a životaschopně, čert vem nedostatky.
Barvitější dvojka „Favorite Worst Nightmare“ jasně potvrdila, že úspěch jedničky nebyl náhodný, a rovněž velmi zabodovala. Problémy však nastaly s deskou třetí. „Humbug“ si totiž od počátku kladla za hlavní cíl změnu, a to i za cenu zahození největších vlastních předností (nabušenost bez ohlížení se), což bylo chybou, která stála kapelu poměrně dost fanoušků. Producentský patronát si převzal Josh Homme a navždy tak zbavil ARCTIC MONKEYS mládí. Nahrávka téměř nikoho nebavila, ale jen málokdo to řekl na plnou hubu. Skladby se nesly většinou v rozvážnějších tempech, byly opatřeny téměř hard rockovou hutností a postrádaly všechnu tu radost, neposednost (punkovost) a naivitu prvních dvou zářezů. Byl to zkrátka obrovský provar, což hned tentýž rok stvrdilo třeba vystoupení kapely u nás na festivalu „Rock For People“. Zde si totiž hoši v oblacích kouře coby parta značně zarostlých džískařů, hlásících se již pár měsíců tomu na zpět k BLACK SABBATH, doslova a do písmene zahráli jen tak pro sebe (komunikace s publikem veškerá žádná, nasazení zmizelo s ukončením čtvrté, nanejvýš páté skladby). Čtvrté album „Suck It And See“ tedy mělo především rozmetat dva roky staré rozčarování.
Kladná změna oproti „Humbug“ je ovšem na novince jediná – jsou zde zkrátka o trochu lepší skladby a kapela působí celkově hotovějším dojmem. Tedy přesněji řečeno, nepřistupuje k „Suck It And See“ jako k nějaké zvláštnosti, se kterou by měla zbořit své dosud zaběhlé standardy, ale přístup „tady máte prostě dalších dvanáct skladeb“ bez jakýchkoliv předběžných komentářů svědčí o určitém srovnání se s někdejším krizovým obdobím. Záporem je však znovu skutečnost, že se nepodařilo navázat na živelný projev z kapelních počátků. Patřím zkrátka k těm, které ARCTIC MONKEYS ve své dospělejší, umírněnější, ovšem i vyhranější fázi zanechávají absolutně chladným. Deska neobsahuje příliš výrazných skladeb, nýbrž všechny velmi splývají a nesou se v klasickém duchu ostrovních „indie“ kytarovek toho nejbanálnějšího možného ražení. Je to dáno jednak čím dál tím méně originálními nápady (byť jsou letošní skladby studiově lépe ošetřené než kdykoliv předtím), ale také poměrně obyčejným hlasem Alexe Turnera.
Britský tisk však znovu chválou nešetří a vynáší nové ARCTIC MONKEYS do nebes. Já naopak po dvou letech znovu kroutím hlavou a říkám si, co konkrétně na nich proboha ti Britové slyší? Vždyť mají nemálo jednoznačně lepších kapel. Osobně mám radši téměř všechno z příbuzensky nejznámějších jmen poslední dekády – počínaje hitovými KAISER CHIEFS, přes temné THE HORRORS, zasněné COLDPLAY, až po tanečně nastartované FRANZ FERDINAND. To, co pro mne dělalo ARCTIC MONKEYS aspoň trochu přitažlivé, totiž odešlo s jejich druhou deskou.
Zřejmě nejdospělejší album od ARCTIC MONKEYS, ale navázání na divokost prvních alb se po nudném fiasku s "Humbug" znovu nepodařilo. Kouzlo téhle kapely pro mne zkrátka končí ve chvíli, kdy se snaží zapomenout na své telecí začátky, což je vlastně nejhorší možnost v přístupu k nějaké kapele. Vím to, ale nemohu s tím nic dělat. ARCTIC MONKEYS jsou pro mne jako dospěláci celkem nudní a nezajímaví.
5 / 10
Alex Turner
- zpěv, kytara
Jamie Cook
- kytara
Nick O´Malley
- baskytara
Matt Helders
- bicí
1. She´s Thunderstorm
2. Black Treacle
3. Brick By Brick
4. The Hellcat Spangled Shalalala
5. Don´t Sit Down ´Cause I´ve Moved Your Chair
6. Library Pictures
7. All My Own Stunts
8. Reckless Serenade
9. Piledriver Waltz
10. Love Is A Laserquest
11. Suck It And See
12. That´s Where You´re Wrong
Suck It And See (2011)
Humbug (2009)
Favorite Worst Nightmare (2007)
Whatever People Say I Am, That´s What I´m Not (2005)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Domino Records
Stopáž: 40:09
Produkce: James Ford
Studio: Sound City Studios, L.A.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.